zondag 13 januari 2008

Crocodile Dundee

Afgelopen donderdag besloot ik om met onze Zico eens een kijkje te gaan nemen in de kleuterschool waar we hem eventueel wel wilden inschrijven. Zijn nichtje, Romy, loopt daar al school en zij spreekt vol trots en met pretoogjes over haar juf en "haar" plein, De Dageraadplaats. Tegen 15u waren we via een kleine fietsomweg daar aangekomen. Eerst een luchtje scheppen op de fiets, dat gun ik hem wel vaker. Hij geniet altijd met volle teugen van de buitenlucht. Na een uurtje speeltuin of wandelen lijkt het altijd of hij in hogere sferen terecht is gekomen. In sportmiddens meen ik dat ze dat "the zone" noemen, een volledig evenwicht tussen lichaam en geest waardoor alles loopt zoals het moet lopen. Een zalige vorm van tevredenheid maakt zich dan meester van je. Zico laat die gemoedstoestand zeer gemakkelijk tot zich komen als hij (buiten) kan spelen. Een gezonde eigenschap!

De kennismaking met de school sloeg evenwel tegen. Het gesprek met de mensen van het secretariaat ging dadelijk over de inschrijvingsmodaliteiten en zij meldden mij zeer droog dat ik voor hem een jaar te laat was. Mijn argumenten over zijn geboortedatum konden daar niets aan veranderen. Ze zouden hem nooit willen inschrijven, ook de wachtlijst kon niet. Discriminatie op basis van een geboortedatum! (Ter verduidelijking; kinderen van 2005 moesten zich vorig jaar al hebben ingeschreven, vermits Zico van eind 2005 is, mocht dat vorig jaar evenwel nog niet.) Mijn bloed was al aan het koken. Ze zouden onze held toch niet discrimineren op basis van zijn geboortedatum? Ik had geen zin om in discussie te gaan met die vrouw dus ben ik maar naar buiten gegaan. Daar stond mijn schoonzusje al te wachten op haar spruit. De kans voor mij om even te ventileren en voor Zico om zijn samen Felix, broer van, op Romy te wachten. Toch nog wat lachende kindergezichtjes....

Om af te ronden toch nog even melden dat ik apetrots ben omdat Zico ondertussen is ingeschreven op zijn eerste school. We hebben wijselijk besloten om een andere school de voorkeur te geven. Daar hebben ze ons trouwens ook gewezen op een recht op voorrang voor kinderen van november of december bij hun eerste inschrijving. Toch geen discriminatie dus, of positieve dan toch. Stedelijke kleuterschool De Krokodil zal per 1 september kennis maken met Zico. 't Zag er alleszins prachtig uit met die hoge klassen, die prachtige reuzegrote stadstuin met een stel joekels van bomen en een heuse berg zand in 't midden (den baareg) Hij zal er zalig kunnen ravotten, dat ze hem maar laten genieten van zijn dagelijkse speelroes. 'k Heb alvast een traantje weggepinkt na de inschrijving.

Greetz

G.

1 opmerking:

Marrek O'Polo zei

Hou de stand van Zico's voorpootjes maar in 't oog: in een krokodilleschool kan je vanalles verwachten en voor je het weet zet ie nog een grote bek op ook... :-)

MP